Publicitate

Ceremonia Ceaiului

Publicitate


Popularitatea ceaiului este un fenomen global, dar nicaieri in lume ceremonia ceaiului nu contribuie atat de mult la mediul cultural ca in Japonia. Aici, modul de a prepara ceaiul si de a-l bea a capatat semnificatii estetice si s-a dezvoltat intr-o implinire artistica distincta. În Japonia, cand cineva este invitat la o ceremonie a ceaiului, poate sa anticipeze ca se va afla intr-o camera speciala, mica, si se va bucura de compania altor persoane intr-o izolare totala de lumea si preocuparile de zi cu zi. Gazda va fi pregatit camera inainte, facand curatenie, atarnand o pictura, pregatind un foc pentru a incalzi apa de ceai, precum si pentru prepararea unei mese usoare, totul cu scopul de a face ca intalnirea sa fie cat mai placuta. Aceasta ceremonie este doar manifestarea exterioara a unei sensibilitati interioare distincte pe care cineva si-o poate insusi prin studierea si prin disciplina Chado, Calea Ceaiului. Desi Chado este un termen recent, disciplina pregatirii si servitului ceaiului isi are originea in secolul al XVI-lea. Pudra verde de ceai care este servita astazi la ceremoniile ceaiului provine din cea pe care preotii Zen au adus-o, in secolul al XVI -lea, din China, de unde se reintorceau de la studiu. Pe atunci, ei foloseau ceaiul ca stimulent de putere medie pentru a se concentra in timpul studiului si al meditatiei, precum si ca planta medicinala. De la acest modest inceput, maestrii ceaiului devotati Chado au dezvoltat o estetica elaborata care a impregnat cultura japoneza. În plus, a existat si un maestru al ceaiului care, pe parcursul existentei sale, a facut din aceasta estetica un mod de viata si a instituit Chado ca o modalitate de convertire a vietii insasi intr-o lucrare de arta. Acest maestru al ceremoniei ceaiului a fost Sen Rikyu (1522-1591). Idealurile estetice ale lui Sen Rikyu, personalitate de frunte a artelor, precum si a vietii politice din timpul sau, tin de esenta artelor si mestesugurilor artizanale din Japonia si se afla la temelia celor mai bune comportamente sociale si gusturi estetice japoneze. Sen Rikyu a sintetizat principiile de baza ale Chado cu urmatoarele 4 caracteristici: Wa, Kei, Sei si Jaku. Wa inseamna armonie, armonia dintre oameni, dintre oameni si natura, dintre ustensilele de ceremonia ceaiului si maniera in care ele sunt folosite. Kei inseamna respect. Respectul este pentru toate obiectele si el constituie o manifestare a sentimentelor sincere de multumire pentru faptul ca ele exista. Sei inseamna puritate, ceea ce implica atat puritatea sufleteasca, cat si curatenia fizica. Ultima caracteristica, Jaku inseamna liniste, precum si pacea mintii care se obtine odata cu implinirea celorlalte trei caracteristici. Calugarii Zen care au adus ceaiul in Japonia au pus si temeliile spirituale ale Chado. Bazate pe o cautare intuitiva a esentei realitatii, preceptele Budismului Zen le-au oferit calugarilor Zen mari posibilitati de dezvoltare a esteticii ceremoniei ceaiului care a inclus nu numai procedurile de preparare si de servire a ceaiului, ci si pe cele de prelucrare a instrumentelor de ceremonie, de cunoastere si de evaluare a calitatilor artistice, ale designului si constructiei camerei de ceremonie, ale arhitecturii si gradinilor, literaturii s.a.m.d. Au trecut mai mult de patru secole de cand Sen Rikyu a trait la Kyoto, dar orasul inca este mandru de mostenirea lasata de el. Astazi, la numai 15 minute de mers pe jos de la Palatul Imperial se afla domeniile a doua dintre ramurile familiei Sen. Unul dintre ele este resedinta lui Sen Soshitsu, al XV-lea descendent al lui Sen Rikyu si actualul mare maestru al Urasenke de ceremonia ceaiului. Casa propriu-zisa a Urasenke este compusa din diferite camere de ceremonia ceaiului, aproape toate fiind desemnate de catre guvernul japonez drept Proprietati Culturale Importante. Una dintre ele, numita "KONNICHIAN", a fost construita de Sen Sotan, nepotul lui Sen Rikyu, si a devenit simbolul Traditiei Urasenke a Chado. "Yuin", "Mushikiken" si "Totsutotsusai" sunt denumirile altor camere de ceremonie din casa Urasenke, unde spiritul lui Sen Rikyu continua sa traiasca. Peste drum de poarta principala a Urasenke se afla Chado Kaikan unde au loc majoritatea lectiilor de ceremonia ceaiului si unde tineri si persoane mai in varsta vin din toata lumea sa se instruiasca in Chado. Putin mai departe, spre vest, se ridica o cladire de 6 etaje care adaposteste o sala de expozitii, un auditorium, o biblioteca cu diferite facilitati pentru cercetari, o sala de meditatie si birourile Fundatiei Urasenke. La nord de ea se afla o cladire inalta de 3 etaje care are sali de clasa, de ceremonia ceaiului, bucatarie, birouri si o sala mare penrru cursantii Urasenke. Acum, cand facilitatile moderne si automatizarea preiau majoritatea eforturilor fizice ale omului, timpul si energia necesare pentru pregatirea si servirea ceaiului par sa nu mai fie necesare. Dar un bol de ceai, atunci cand este servit in conformitate cu principiile Chado, constituie un ritual elaborat pentru a raspunde necesitatilor spirituale, de pace sufleteasca ale omului. Este un ritual al simplitatii si economiei de mijloace in cadrul caruia orice fiinta umana isi poate gasi "linistea sufleteasca intr-un bol de ceai".


Sursa: cuvant cenzurat.csrj.ro


Publicitate
Sesizeaza neregula