Publicitate

Franciza

Publicitate


Franciza reprezinta o forma de cooperare contractuala intre un francizor si un francizat (persoane fizice sau persoane juridice, independente din punct de vedere financiar) prin care primul, contra unei taxe de intrare in franciza ("drept de intare") si a unei taxe anuale raportata la cifra de afaceri ("redeventa"), acorda celui de-al doilea dreptul de comercializare a bunurilor si serviciilor folosind marca, numele, magazinele puternic personalizate, sistemele publicitare proprii, know-how-ul francizorului.
Sistemul de franciza a aparut pentru prima data in Statele Unite ale Americii si a cunoscut doua etape distincte in dezvoltarea sa:
I. inceputul secolului al XX-lea – axata pe franciza vanzarilor de automobile si a organizarii statiilor pentru distribuirea benzinei si a lubrifiantilor; Franciza

II. anii 1950-1960 – marcati de expansiunea deosebita a francizei produselor alimentare de mare consum. Franciza este un sistem de care este bine sa tina cont in special intreprinderile mici, care vor sa patrunda pe piete deja ocupate de firme cu o experienta indelungata si care doresc sa obtina succese imediate. În concluzie putem afirma ca, prin intermediul contractului de franciza, francizorul isi poate extinde afacerea cu cheltuieli reduse, in timp ce francizatul beneficiaza de renumele unei firme de prestigiu si de sprijinul interesat al francizorului.

Între motivatiile optarii catre sistemul de franciza putem sa amintim:

• nevoia de independenta profesionala;

• posibilitati substantiale de castig;

• risc relativ limitat;

• costuri mai reduse (in functie de tipul de franciza) etc.

Franciza apare sub o varietate de forme prin care proprietarul unui produs/serviciu/afacere/marca etc. cedeaza dreptul de utilizare a acestor elemente unei alte persoane contra unei sume de bani. Cele mai cunoscute tipuri de franciza, atat in economia americana cat si in celelate state occidentale, sunt:

Franciza de productie sau a marcilor de fabrica – Product and Trade Name Franchising – in cadrul careia produsele sunt fabricate de catre francizor si distribuite prin intermediul francizatilor. Este cazul vanzarilor de automobile, dar si al firmelor profilate pe imbutelierea si distributia bauturilor nealcoolice.

Franciza de distributie - Business Format Franchising – care are drept particularitate faptul ca relatia dintre francizor si francizat se prelungeste si in ceea ce priveste gestiunea punctelor de vanzare, managemntul afacerii, strategiile de marketing etc. Acest tip de franciza cuprinde restaurantele, comertul cu amanuntul, prestatiile de servicii etc. Totodata, trebuie mentionat ca acest tip de franciza tinde sa se devolte intr-un ritm net superior primului, datorita vanzarilor semnificativ mai mari pe care le aduce. La randul sau, sistemul francizei de distributie se imparte in urmatoarele trei categorii de francize: Franciza de comert cu amanuntul – Retailing – care cuprinde: a) restaurantele – reprezinta acea ramura a francizei care are ca obiectiv principal armonizarea activitatilor de alimentatie publica si cazare cu cele privind infiintarea si organizarea unui comert mobil itinerant de alimentatie publica in vederea asigurarii mesei unor colectivitati izolate din diverse zone ale unei arii comerciale delimitate; b) magazinele alimentare de proximitate sau de comoditate – Convenience Store – cauta sa se adapteze stilului de viata din ce in ce mai dinamic al unei parti importante a populatiei. Ele se caracterizeaza prin comercializarea produselor de prima necesitate, prin practicarea autoservirii, dar si a unor orare de functionare prelungite, uneori chiar 24 de ore din 24 sau 7 zile din 7; c) unitatile de distributie a marfurilor nealimentare – specializate pe comercializarea articolelor de bricolaj, mobila, asrticole sportive etc. d) unitatile de distributie a pieselor de schimb, a echipamentelor si service-ului pentru autovehicule – unitati specializate pe activitati de service (spalatorii, schimbari de piese, reparatii), dar si pe comercializarea unor produse de maxima necesitate pentru categoria de clienti deservita.


Sursa: cuvant cenzurat.portalroman.com



Publicitate
Sesizeaza neregula