Publicitate

Istoria publicitatii in Romania

Publicitate


Daca acum cativa ani prezenta web era ceva optional, in ziua de astazi a devenit un status-quo. Si brusc Romania s-a trezit cu mii de situri active care comunica, se misca, au utilizatori, au un drum al lor. Toate acestea sunt medii propice pentru a fi purtatoare de publicitate. Un banner mic aruncat acolo intr-un colt de site poate de multe ori sa aduca beneficii. Costurile sunt evident mult mai mici decat in media clasica, insa si impactul este deocamdata mai mic. Spun mai mic pentru ca inca piata se dezvolta si estimez ca adevarata explozie a siturilor se va petrece in 2007. Firmele au inceput sa capete incredere in publicitatea online si in comertul online per ansamblu si cifrele stau marturie. De asemenea si utilizatorul final a inceput sa aiba incredere in informatia si in puterea Internetului, ceea ce il face mult mai deschis fata de acest mediu.
Mica istorie
Istoria publicitatii online in Romania coincide in termeni mari cu istoria publicitatii online in lume, cu rezerva pastrarii proportiilor pietelor. Daca in 1996 se considera in SUA ca Internetul este subred dupa fenomenul de "faliment al dot-com-urilor", care a inghitit cateva sute de milioane de dolari in investitii nerentabile, in 1998 Internet-ul stia sa spuna "am reusit, sunt aici si voi ramane aici". In 1998 cateva situri romanesti deja se impuneau si deveneau primele branduri online din peisajul nostru autohton. In 2000 deja incepuse batalia timid pentru castigarea de cat mai multi utilizatori. In 2002 deja vorbeam de un razboi al castigarii categoriilor generale de situri si doi ani mai tarziu in 2004 focalizarea principala se facea pe branduri , care sa se impuna in categorii chiar daca nu le castigau. In 2006 suntem in momentul de cotitura al siturilor de nisa care au inceput sa isi castige fiecare felia lui. Dinamica romaneasca este in tandem cu ansamblul pietei mondiale. In acest joc s-a dovedit un lucru insa foarte important. Pe Internet nu te poti juca! Fiecare site este o mica sau mare afacere care trebuie condusa ca atare, trebuie sa aiba un plan si mai ales resurse umane de calitate. Publicitatea online in Romania a nascut noi meserii si noi ocupatii. Exista acum un cadru putin institutionalizat ca meserii insa recunoscute in piata : webmaster, manager web, marketer online, agentie de publicitate, freelanceri, consultanti de diverse specializari. Si inca e abia inceputul.

Cifre statistice

Exista in prezent un numar mai mare de 70.000 de domenii cumparate la RNC , autoritatea nationala pentru tranzactionarea domeniilor ".ro", iar in peisaj avem doar 20.000 care se vad. Potentialul este deci de inca 2.5 ori cat piata in momentul de fata si singura limitare a fenomenului va fi pusa de absenta fortei de munca in constructia proiectelor. Cele 4000 de firme de soft din Romania produc in mica parte tehnologie web si sunt orientate mult la export. Anul viitor pe langa oportunitatile mult mai mari, piata se va confrunta si cu un vid de productie care poate fi acoperit in doua moduri : prin cercetare a cerintelor si identificare a unei solutii existente deja construite si implemetarea ei, fie prin angajarea unor resurse externe mai ieftine (vezi India si China). Exista avantaje dar si neajunsuri in oricare din cele doua variante. Evident ambele sunt luate in considerare in cazul in care in Romania va fi greu de lucrat cu specialistii actuali.

Sa facem o privire de ansamblu si asupra cifrelor care determina piata . Cea mai mare fericire pe piata a fost anul 2003 cand publicitatea online inregistrata a depasit valoarea de 1 milion de Euro. 2004 aproape a dublat aceasta suma, pentru ca in 2005 valoarea ei sa atinga 3.5 milioane Euro. 2006 a fost previzionat pentru o crestere pana la 6 milioane de Euro insa cifrele date dupa trimestru aratau o depasire a plafonului de 2 milioane de Euro, un amanunt interesant care vrea sa spuna ca poate depasim 8 milioane de Euro acest an.

Jucatorii

Cine sunt jucatorii de pe piata ? Acestia pot fi priviti din cele doua directii. Websiturile, suport al publicitatii online si agentiile de publicitate, forta de vanzare. Aici s-a cristalizat destul de bine situatia pentru ca sunt putine websiteuri care isi vand singure publicitatea, fiecare ocupandu-se de ce stie mai bine. Websiturile sunt si ele independente, partenere, integrate in retele de situri in timp ce si agentiile de publicitate lucreaza destul de mult intre ele. Toate aceste semnale ne arata o piata in dezvoltare in care concurenta nu este atat de acerba si aceasta din cauza ca cei care au facut afaceri pana acum pe web au fost oameni pasionati si s-au inteles intre ei. Vremurile se schimba, concurenta se intareste si banul incepe sa dicteze actiunile tuturor. Pentru ca intre timp , fata de vremea cand situl era o pagina pasionala banala si ziua de astazi, diferenta o fac costurile de intretinere.

Siturile s-au despartit deja in jucatori mari pe piata nationala, jucatori importanti pe categoriile de interes si jucatori in formare pe categoriile de nisa. Cuvintele "Leader", "Challenger", "Urmaritor" sunt la ordinea zilei si mai mult de atat, meciul se desfasoara minut cu minut pentru ca este monitorizat permanent. Efectul fiecarei zi de munca poti sa il contorizezi in ziua 2 si sa adaptezi din mers, sa schimbi si sa imbunatatesti. In momentul de fata exista un numar de 300 de situri care cu adevarat conteaza.

In ce priveste agentiile de publicitate lucrurile sunt mai abrupte. O piata impartita de un numar de 10 agentii din care trei detineau 90% din ea. In momentul de fata si-au mai anuntat intentia inca doi jucatori mari , care vin din domenii colaterale. Anul 2006 va fi un an al schimbarilor in ce priveste agentiile de publicitate, mai ales ca exista intentia si de la alte agentii de nisa pentru a intra.

Tipologia clientilor

Tipologia clientilor cumparatori de publicitate online este una "corporate". Cei mai mari cumparatori de publicitate in web-ul romanesc sunt companiile multinationale si aceasta din doua motive : au bugete alocate pentru asa ceva si au inteles ca este un mediu pe care e bine sa il controleze inca de la inceput. Imparteala pietei este si in acest segment. Un site anume colaboreaza cu o companie de telefonie mobila si pe termen lung. Oarecum cu sume mici poti sa il blochezi concurenta pentru multa vreme. Alti cumparatori sunt cei ocazionali, cu actiuni sezoniere. Vara agentiile de turism la mare si iarna agentiile de turism pe ski. Exista bineinteles si clienti normali, care doresc sa cheltuie sume rezonabile in publicitatea online. De multe ori insa acestia isi ac ei cercetarea, cauta, identifica si negociaza. Multe din tranzactiile de acest gen scapa tranzactiilor auditate, ceea ce din punctul meu de vedere duce la o crestere cu cca 20% a valorii declarate oficial. Clientul de publicitate online este un client care invata foarte repede, se rafineaza rapid si care in cateva luni stie exact eficacitatea si tipologia advertisingului care il va face.

Previziuni

Cea mai dificila misiune este sa risti sa previzionezi o piata care inca nu e guvernata de criterii solide si inca e dezechilibrata in cazul unor miscari mari de forte. In mare insa tendintele ar trebui sa fie un pic accelerate fata de normalul ultimilor ani :

- Valoarea pietei de publicitate pe 2006 va trece de cei 6 milioane prognozati in 2005, chiar daca reculul din piata peste vara a fost mare, determinat de aparitia unor jucatori noi

- Pe 2007, valoarea pietei de publicitate online in Romania va depasi 15 milioane de Euro din cauza difersificarii serviciilor de publicitate.

- Costurile pentru proiecte web vor deveni cu 10-100% mai scumpe decat daca ar fi produse in alta parte decat Romania. Cererea va fi mult mult mai mare ca oferta.

- Fiecare proiect nou lansat va urmari o perioada de pregatire mai mare decat in trecut. Perioadele de pregatire initiala a afacerilor va capata o mare importanta, mai ales cand aceste afaceri sunt pe web

- Vor aparea in zona siturilor peste 2000 de noi jucatori pe piata care vor dori sa castige portiuni din ea. Mare parte a acestora vor veni din partea segmentelor de nisa.

- Publicitatea online se va legifera ca si fenomen si majoritatea firmelor din Romania, fie mici, fie mari vor considera oportun acest canal direct. (publicitate, istoria publicitatii, marketing, business, afaceri, firme, marfuri, industrie, publicitate romania)


Sursa: cuvant cenzurat.bizcafe.ro



Publicitate
Sesizeaza neregula