Publicitate

Tunelul Canalului Manecii

Publicitate


Tunelul Canalului Manecii este un tunel feroviar submarin, lung de 50 km, care leaga vestul Frantei cu sud-estul Angliei, pe sub Canalul Manecii. Tunelul a fost construit in cooperare de guvernele Regatului Unit si Frantei. Este al doilea tunel feroviar ca lungime din lume, depasit fiind doar de tunelul japonez Seikan. Traversarea masinilor, autocarelor, motocicletelor si camioanelor este asigurata de navete feroviare si dureaza aproximativ 35 de minute de la peron la peron. Transportul calatorilor este asigurat de compania Eurostar, care utilizeaza trenuri de tip TGV modificate pentru a se adapta specificului tunelului si retelei britanice (alimentare prin a treia sina).
Caracteristici tehnice
Sapat in stratul de creta albastra, la o adancime medie de 40 m sub fundul marii (107,3 m adancime maxima), tunelul este format de fapt din 3 galerii: doua tuneluri feroviare, cate unul pentru fiecare sens, cu un diametru util de 7,6 m; o galerie de serviciu lata de 4,8 m, prin care circula vehicule speciale. Cele 3 galerii sunt legate la fiecare 375 de metri prin culoare de comunicatie. Acest sistem a permis evacuarea calatorilor cu ocazia incendiului din 18 noiembrie 1996. Aceste culoare asigura si aerisirea tunelului. Aerul este introdus in galeria de serviciu pe la capete si este impins in tunelurile feroviare prin clapete uni-directionale, ceea ce impiedica patrunderea fumului de la un eventual incendiu in galeria de serviciu. Exista si tevi intre cele doua tunele feroviare, pentru a permite aerului sa se miste, reducand astfel rezistenta la inaintare.La fiecare treime a parcursului subteran exista legaturi intre cele doua tunelrui feroviare, pentru a permite izolarea unei sectiuni a tunelului in caz de necesitate. În aceste puncte, galeria de serviciu este plasata langa cele doua tuneluri. Din motive de securitate, tunelurile feroviare sunt iluminate de 20.000 de neoane si au un trotoar continuu pe partea dinspre galeria de serviciu, pentru a asigura evacuarea rapida a calatorilor. Exista antene care asigura comunicatia radio cu suprafata. Constructia tuneleului a costat aproximativ 105 miliarde de franci francezi (16 miliarde de euro), asigurati de investitori privati care au pierdut 87,2% din suma la cursul curent al actiunii.

Inaugurare

Galeriile britanica si franceza, care fusesera sapate cu ajutorul masuratorilor cu laser, s-au intalnit prima data pe 30 octombrie 1990, printr-o mica gaura in galeria de serviciu.Diferenta intre centrul celor doua tuneluri era de doar 358 mm orizontal si 58 mm vertical. Cand cele doua tunele au fost unite complet, pe 1 decembrie 1990, a fost prima data in ultimii 8.500 de ani cand se putea merge pe uscat intre Anglia si Franta. Tunelul a fost inauguratoficial de catre Regina Elisabeta a II-a si presedintele francezt François Mitterrand in cadrul unei ceremonii in Calais pe 6 mai 1994.


Sursa: cuvant cenzurat.voceabasarabiei.net 




Publicitate
Sesizeaza neregula